Aquest dilluns que ve, si res no canvia, hi haurà un judici contra l'Ajuntament pels seus incompliments en relació a la Valoració de Llocs de Treball entre els anys 2008 i 2021. És un punt important i se'ls van donar moltes oportunitats abans de presentar-la. Us en fem cinc cèntims perquè tingueu els elements necessaris per veure la situació en conjunt. 



Any 2008

Segons el Conveni del Personal Laboral i el Pacte de Personal Funcionari l'Ajuntament hauria d'haver actualitzat la Valoració de Llocs de Treball l'any 2008. Naturalment, l'Ajuntament ho va incomplir i per això estem on estem



Any 2011

Aquell any l'Ajuntament va motivar la signatura d'un acord que no era legal per evitar haver de fer front a la seva obligació en relació a la Valoració de Llocs de Treball. L'acord pretenia que la jornada laboral ordinària fos de 1.505 hores anuals i oferir-ho a canvi de no abordar la Valoració de Llocs de Treball. 

Cal dir que nosaltres estem absolutament a favor de la jornada laboral de 35 hores, i encara més si tenim en compte que la falta de formació continuada que patim (que també és una obligació incomplerta de l'Ajuntament) ens obliga a formar-nos en temes de la nostra feina fora de la nostra jornada laboral de 37,5 hores. I hi ha algunes maneres de millorar aquesta situació, però no es pot fer de qualsevol manera. En conseqüència, considerem que era totalment il·legítim que l'Ajuntament oferís uns termes d'acord que no podia oferir, senzillament, perquè no tenien el poder per fer-ho.

L'article 94 de la Llei 7/1985, de 2 de abril, reguladora de les Bases de Règim Local, determina que "la jornada de treball dels funcionaris de l'Administració local serà en còmput anual la mateixa que es fixi per als funcionaris de l'Administració Civil de l'Estat. Se'ls aplicaran les mateixes normes sobre equivalència i reducció de jornada". A l'any 2011, a l'Administració Local estava vigent l'horari que dictava la Resolució de 20 de desembre de 2005, de la Secretaria General per a l' Administració Pública, per la qual es dicten instruccions sobre jornada i horaris de treball del personal civil al servei de l'Administració General de l'Estat, que fixava la jornada laboral en 1.647 hores anuals... cosa que significava 142 hores més que les contemplades en l'acord de 2011. Per aquest fet, el redactat de l'acord de 2011 el convertia en un acord que no era legal.

Però l'Ajuntament va aconseguir allò que pretenia, parar les demandes del conjunt de persones treballadores i que no es fes la Valoració de Llocs de Treball que corresponia. I, a sobre, molt poc temps després d'haver-se signat l'acord de 2011, de manera unilateral l'Ajuntament va obligar a tornar a fer la jornada laboral ordinària... la de les 1.647 hores anuals que hi havia en aquells temps. 
 



Any 2017

Després de la pressió exercida per una part dels Representants Sindicals des dels anys 2014 i 2015 es va aconseguir signar l'acord d'ajustos de diverses qüestions pendents, de 20 de juliol de 2017. Tal i com indicava el propi nom de l'acord, allà hi havia condensat el resultat d'anys de reclamacions sindicals i s'hi incloïa el tema de la nova Valoració de Llocs de Treball. Aquest acord obligava a l'Ajuntament a tenir contractada una empresa que realitzés els treballs de redacció de la nova Valoració de llocs de Treball abans del 30 de setembre de 2017.

L'Ajuntament ho va incomplir i no la va tenir contractada fins a finals de desembre. L'acord també obligava a l'Ajuntament a negociar el desplegament de la Valoració de Llocs de Treball amb la Representació Sindical durant i després dels treballs de redacció. Aquest punt també el va incomplir l'Ajuntament.

L'acord determinava que l'empresa contractada havia de tenir finalitzats els treballs abans de 6 mesos, ampliable 3 mesos més en cas d'alguna situació imprevista. Segons l'acord, aquesta empresa hauria d'haver tingut els treballs acabats i entregats, com a molt tard, el juny de 2018. Si tinguéssim en compte que la contractació de l'empresa es fa fer tard, el desembre de 2017, i li sumem els 9 mesos de termini màxim acordats, aquests treballs haurien d'haver estat acabats i entregats durant el setembre de 2018.

Doncs bé, la realitat és que l'Ajuntament no va entregar cap tipus de documentació d'aquests treballs fins a mitjans del mes de desembre de 2020 i només ho va fer després que una part de la Representació Sindical digués que presentaria una demanda per la negativa de l'Ajuntament a tirar endavant la nova Valoració de Llocs de Treball. I la documentació que va entregar llavors l'Ajuntament era incompleta i no era la documentació que havien rebut de l’empresa sinó que l'havien alterat abans d'entregar-nos-la, tal i com es va poder comprovar fent una anàlisi acurada dels arxius. A més a més, no van enviar la memòria dels treballs ni de fitxes dels llocs de treball sinó que es van limitar a enviar una proposta de taules salarials sense cap justificació d'on sortien els imports ni d'explicació de perquè aquells imports i no uns altres.
 




Any 2021

Cap al mes de febrer de 2021, una part de la Representació Sindical, en un últim intent de reconduir aquest tema abans de portar-lo als tribunals, es va posar mans a l'obra per crear una proposta basada en la informació pobra i incomplerta que l'Ajuntament havia entregat durant el desembre de 2020. Per poder completar la documentació rebuda es va demanar la col·laboració de les persones treballadores de l'Ajuntament i aquestes van respondre molt bé, enviant les descripcions de suficients llocs de treball com per permetre establir un criteri per poder determinar la gradació dels sous.

Durant la Mesa de Negociació del dia 27 de maig de 2021 es va presentar la proposta que s'havia creat a l’Equip de Govern. Des del moment de la presentació de la proposta, l'Ajuntament es va tancar en banda i no va voler tornar a tractar el tema.  

En aquella situació, i després de donar uns mesos de marge, és quan a l'octubre de 2021 es va presentar una demanda als tribunals per aconseguir que l'Ajuntament no tingués més remei que dur a terme la nova Valoració de Llocs de Treball a què estava obligada. La demanda judicial només pretén que l'Ajuntament ja no pugui defugir més les seves obligacions i responsabilitats, tal i com porta fent des de l'any 2008. I ha tingut molt temps de marge, i moltes "segones oportunitats", per poder-ho fer durant els 14 anys que han passat des de 2008. 



Any 2022

I arribem a l'actualitat. D'aquesta part ja n'hem escrit algunes coses, com per exemple les dues reunions de la Comissió Tècnica de Valoració de Llocs de Treball celebrades els dies 9 de febrer de 2022 i 24 de febrer de 2022. Ara portem gairebé 1 mes sense fer-ne cap i esperem que no tornin a deixar el tema en stand-by.

Per una banda us hem de dir que ens agrada que s'estiguin celebrant aquestes reunions perquè el fet de negociar aquest tema és allò que portem reclamant de fa molts anys. Però per una altra banda ens inquieta bastant que aquestes reunions justament hagin començat el febrer passat, que són molt poques setmanes abans que se celebri el judici que està previst per aquest dilluns 21 de març de 2022, si res no canvia. Ens preocupa veure que l'Ajuntament només compleix amb les seves obligacions quan preveu que hi té més a perdre que a guanyar. 

Ens preguntem si l'Ajuntament estaria intentant negociar la Nova Valoració de Llocs de Treball en el cas que no s'hagués interposat una demanda judicial i, tristament, creiem que la resposta és que no ho estaria fent. I ens sap molt de greu que el benestar i la justícia salarial del conjunt de persones treballadores no siguin arguments prou sòlids perquè ells compleixin amb les seves obligacions com a Corporació sense que una altra part, un jutge o una jutgessa, hagi d’acabar decidint sobre la qüestió. 


Com fins ara, us seguirem informant.